Кібербезпека


Що таке кібербезпека, як вчити дітей бути обачними в інтернеті?

В епоху інформаційних технологій неможливо почуватися захищеним у кіберпросторі. З розвитком технологій стрімко зростає кількість злочинів у цій сфері, а тому з впевненістю можна стверджувати, що саме «кіберзлочини» у ХХІ столітті будуть одними з найчисельніших.

В Україні та в усьому світі щороку вчиняються десятки тисяч злочинів з використанням інформаційно-комунікаційних технологій, програмних, програмно-апаратних засобів, інших технічних і технологічних засобів та обладнання. Щодня у людей та компаній крадуть персональні дані, кошти з рахунків, збирають безліч конфіденційної та комерційної інформації, блокують діяльність тощо. 

З часом все гостріше постає питання навчання дітей кібербезпеці саме у школах, з достатньо раннього віку. На етапі шкільного навчання формується їх світогляд та поведінка, тому необхідно роз’яснювати дітям межу між дозволеними пустощами та діями, які можуть призвести до кримінальної відповідальності.

Основними темами для обговорення є особиста безпека у мережі, а також безпечне використання соціальних мереж, зокрема, і превенція секстингу та грумінгу.

Пам’ятайте, що світ живе в еру інформаційних технологій, коли можливості мережі є не лише приємним джерелом можливостей, знань та спілкування, але й джерелом підвищеної небезпеки бути «відкритою книгою», якщо вами зацікавляться певні особи.

Нормативно-правова база:

Закон України ” Про національну безпеку України”

wym-1643705161552

Закон України “Про основні засади забезпечення кібербезпеки України”

wym-1643705252582

Указ Президента України ” Про Стратегію кібербезпеки”

wym-1643705333359

Конвенція РЄ про кіберзлочинність

wym-1643705440971

Корисні посилання:

Казка про золоті правила безпечного інтернету

wym-1643705557959

Відео про медіаграмотність

wym-1643705636506

33 поради з кібербезпеки

wym-1643705697315

Основні правила власної кібербезпеки для дитини

wym-1643705767405

Кібербезпека дитини

wym-1643705838166

Лекція з кібербезпеки. Основи кібербезпеки для дітей

wym-1643705930596

Урок “Кібербезпека та інформаційна безпека”

wym-1643706000973

Мультфільми про кібербезпеку

wym-1643706054460

wym-1643706080992

wym-1643706105599



Декілька стратегій, які допоможуть привернути увагу учнів до проблеми віртуальної небезпеки та персоналізувати навчання.

Розкажіть учням про «золоте» правило інтернету

Існує помилкова думка, що у бурхливому вирі мемів, селфі, світлин і публікацій деякий контент може загубитись. Проте інформація в інтернеті є вічною. Вміст, який публікується, дописи та коментарі під постами можна транскрибувати, цитувати та робити знімки екрана. Його можна редагувати, виривати з контексту та завантажувати на сотні різних вебсайтів. Часом школярі не розуміють, що образливі слова чи невдалі жарти на адресу віртуального співрозмовника можуть мати реальні наслідки.  Тож варто довести учням важливість дотримання виконання «золотого» правила інтернету – «ставтеся до інших так, як хочете, щоби ставилися до вас на екрані та поза ним».  Заохочуйте їх бути уважними до вмісту, який вони публікують, й критично оцінювати, як він може вплинути на них та інших користувачів зараз і в майбутньому.

Допоможіть учням зібрати «тривожну валізу»  з кіберзахисту

Інтернет переповнений різноманітними іграми та розвагами, привабливими рекламними оголошеннями, які можуть зацікавити школярів. Але дуже часто поза ними ховається справжня небезпека, яка призводить до зараження зловмисним програмним забезпеченням або шахрайства з ідентифікаційною інформацією. Аби убезпечити себе від потенційних загроз запропонуйте учням зібрати та систематично оновлювати «тривожну валізку» з кіберзахисту. Орієнтований перелік першочергових “речей” може бути таким:

  • надійні паролі облікових записів (вони мають містити не менше 8 знаків і включати великі та маленькі літери, цифри й декілька символів, наприклад, знак долара, фунта, знак оклику тощо);
  • налаштована багатофакторна автентифікація в комп'ютерній системі, гаджетах та облікових записах;
  • конфіденційність сторінки в соціальних мережах (контент не повинен містити приватну інформацію);
  • антивірусні програмні продукти, в яких передбачено автоматичне оновлення баз;
  • оновлена операційна система гаджетів та стаціонарних комп'ютерів (оновлення мають бути завантажені тільки з офіційного сайту розробника ОС); 
  • резервні копії важливих документів.

І це далеко не все, що потрібно! Запитайте у школярів - щоб ще вони поклали у цю валізу?

Використовуйте переконливі та актуальні відео

Візуальні розповіді про кібербезпеку з елементом напруги привертають увагу учнів, спонукають їх мислити критично та формувати правила поведінки під час взаємодії в онлайн-просторі. Тож чому б не скористатися такою перевагою? Покажіть школярам коротке відео з реального життя (або запропонуйте знайти його самим), а після перегляду проведіть обговорення. Наприклад, якщо ви щойно переглянули відео про порушення приватної та особистої інформації, попросіть їх надати відповіді на такі запитання:

  • Чому ділитися інформацією онлайн може бути ризиковано?
  • Які кроки ви б зробили, щоби запобігти розголошенню вашої особистої інформації?
  • Як розпізнати  безпечну та небезпечну інформації для обміну в інтернеті?

Учні можуть написати відповідь на запитання, поділитися ними один із одним, а потім провести групове обговорення, починаючи зі слів «Це відео нагадує мені…» або «Мені цікаво, що було б, якби…».

Заохочуйте аналізувати життєві ситуації та створювати власні сюжети

Зазвичай перелік правил у вигляді «можна/ не можна» та суха теорія щодо основ інформаційної гігієни не сприяє ефективному встановленню значущих зв’язків із реальністю. Аби допомогти учням навчитися  критично оцінювати контент, бути відповідальним і свідомим учасником онлайн-спільноти, варто пропонувати їм аналізувати конкретні життєві ситуації. І придумати їх можна безліч! Наприклад, можна попросити учнів об'єднатися у пари чи групи та поміркувати над таким сюжетом:  «Друг каже вам, що він планує зустрітися з людиною, з якою познайомився в соціальній мережі, і хоче, щоб ви прийшли з ним. Що ви зробите?». Або: «Група однокласників просить вас допомогти створити сайт про вчителя вашої школи. Але вони хочуть включити особисті фотографії, зображення та коментарі про нього. Як ти відреагуєш?». Заохочуйте школярів спільно працювати над різними ситуаціями, ділитися моментами з власного життя та створювати власні сценарії на тему кібербезпеки. 

Пропонуйте малювати історії

Насправді комікси це не лише розвага та гра. Вони можуть бути дієвим навчальним інструментом, який здатен надихати та виховувати дітей. За допомогою простих малюнків із мінімальним обсягом тексту учні можуть створювати репрезентацію себе та однолітків, формувати цілісну картину подій. Запропонуйте школярам уявити ситуацію, в якій школяр знайомиться з людиною мережі, яка просить надіслати особисте фото чи повідомити адресу проживання. Попросіть їх придумати подальший хід подій та зобразити цю історію у форматі коміксу –  підібрати відповідний фон, фрази та вираз обличчя героїв. Такий формат роботи можна використовувати для обговорення інших важливих тем, як-от важливість невербальної комунікації, підтримка своїх однолітків, які стали жертвою кібербулінгу.

Проводьте дослідження

Дослідження проблеми кібербезпеки сприяє розвитку навичок критичного мислення та медіаграмотності учнів, допомагає визначати шкідливий вплив зовнішніх факторів та їхньої поведінки на онлайн-взаємодію. А організувати таку роботу зовсім не складно – потрібно визначити певну проблему та накреслити школярам орієнтири для її розв'язання. Наприклад, можна запропонувати школярам розглянути такий сценарій: «Ваш друг позначає вас на фотографії в Instagram. Інші користувачі почали робити коментарі, які змушують вас почуватися некомфортно та здаються недоречними для публікації в інтернеті. Ти хвилюєшся, що твої батьки та друзі це побачать. Що варто зробити?». Аби дізнатися про правові наслідки поганої (і іноді незаконної) поведінки попросіть учнів розглянути законодавство, пов’язане з кібербезпекою. Також вони можуть знайти та проаналізувати результати вітчизняних і закордонних досліджень за цією темою, провести онлайн-опитування серед своїх однолітків, й на основі зібраних даних створити інфографіку. Така робота може викликати активне обговорення, покращити розуміння фактів, причинно-наслідкових зв’язків, особисту відповідальність, а також важливість етикету та контексту. 

Розробіть план із протидії кібербулінгу

Сьогодні сфера булінгу виходить далеко за межі школи. Через популярність соціальних мереж і месенджерів кібербулінг (використання технологій для погроз, переслідувань або збентеження іншої людини) став  поширеним явищем серед дітей і підлітків. Аби допомогти школярам навчитися боротися та протистояти кіберхуліганам запропонуйте їм розробити алгоритм дій у таких ситуаціях. Він може включати такі стратегії: 

  • повідомте батьків або інших дорослих осіб, яким ви довіряєте, про залякування;
  • збережіть свідчення факту кібербулінгу;
  • не відповідайте на образливі коментарі, намагайтеся стримувати свої емоції; 
  • уникайте спілкування з кривдником або навіть заблокуйте його;
  • не передавайте відео чи повідомлення з цькуванням у мережі, бо ви станете співучасником.


Кібербезпека включає в себе захист інформації, але не обмежується лише нею. Це захист від вірусів, хакерських атак, підробки даних, які можуть не тільки видалити/вкрасти дані, але і вплинути на роботу і продуктивність співробітників, використовувати інформацію проти людини або структури, а також зупинити виробництво. Кібербезпека сьогодні відповідає за три чинники: системи, процеси, люди.
 
Потреба в особистій  кібербезпеці буде все зростати, тому що чим далі, тим більше ми “зростаємось” з нашими гаджетами. КБ відповідає за захист конфіденційної інформації та взаємодію з нею при користуванні будь-яким пристроєм. Наприклад, щоб до тебе не проник вірус через розумний холодильник або кавоварку.
 

29 серпня 2019 року на Всесвітній конференції по штучному інтелекту в Шанхаї Джек Ма і Ілон Маск обговорювали все що хвилює людство в останні роки: “Ми ВЖЕ кіборги. Люди настільки інтегровані з телефоном і комп’ютером, що навіть не усвідомлюють цього. Коли ми забуваємо десь мобільний, то здається, ніби втратили частину тіла”. І так воно і є. Ми вже повністю пов’язані з нашими телефонами, без яких ми нікуди не можемо вийти і не мислимо життя без них. Наш телефон – це їжа, переміщення, карти, погода, сон, стан здоров’я, і ​​цей список можна доповнювати ще безліччю можливостей, з якими ми живемо день у день.                                    

Поради для учнів:


В Україні створили онлайн-курс із кібербезпеки для учнівства



Пройти його можна за цим посиланням.

Мета курсу  підвищити рівень обізнаності учнівської молоді щодо кібербезпеки, сприяти формуванню навичок безпечної поведінки в кіберпросторі.

Курс складається з 4 тем:

  • Особиста інформація в мережі;
  • Лайфхаки для безпеки особистих даних;
  • Небезпеки в мережі та як себе захистити;
  • Перевірка інформації на правдивість або що таке медіаграмотність та чому вона потрібна.

  Лідери учнівського самоврядування розробили пам’ятку «7 правил безпеки Інтернеті».



Немає коментарів:

Дописати коментар

Сторінка (21)1234567891011 Вперед