НУШ: освітня програма та оцінювання результатів навчання

 









Освітня програма та навчальний план для учнів 5-9 класів НУШ

Наказом МОН від 09.08.2024 №1120 затверджено нову редакцію Типової освітньої програми для 5 - 9 класів закладів загальної середньої освіти. Цей документ є ключовим для організації освітнього процесу, адже він містить комплекс головних освітніх компонентів. Він окреслює підходи до розроблення освітніх програм закладів освіти, визначає вимоги до здобувачів освіти та обсяг навчального  навантаження, містить рекомендовані форми організації освітнього процесу та опис інструментарію оцінювання.

У статті «Складаємо освітню програму та навчальний план для 5-9 класів НУШ за новими вимогами» ми підготували вибірковий огляд Типової освітньої програми та розглянули Типовий навчальний план для класів з українською мовою навчання.


Оцінювання результатів навчання та оформлення Свідоцтва досягнень учнів 5-9 класів НУШ

Наказом МОН від 02.08.2024 №1093 скасовано наказ МОН від 01.04.2022 №289 та затверджено рекомендації щодо оцінювання результатів навчання учнів 5-9 класів НУШ. І цей документ містить чимало нововведень! Зокрема ним визначено загальні та галузеві критерії оцінювання, правила та процедуру проведення оцінювання й змінено форму документа, який демонструє навчальний поступ учня. 

Докладніше ці рекомендації ми розглянули у нашому матеріалі «Оцінювання результатів навчання та оформлення Свідоцтва досягнень учнів 5-9 класів НУШ: нові вимоги та підходи».



АНАЛІЗ

анкетування батьків щодо інформованості з критеріями, правилами і процедурами оцінювання навчальних досягнень учнів 

Мурафського ліцею

    У грудні 2024 року  в Мурафському ліцеї було проведено анкетування батьків щодо обізнаності з критеріями, правилами і процедурами оцінювання навчальних досягнень учнів.

Метою анкетування було дослідити, на якому рівні обізнані батьки з критеріями, правилами і процедурами оцінювання навчальних досягнень своїх дітей. 

   Опитування проводилось з використанням Google-фopм. Анкета містила 5 запитань закритої форми.

В анкетуванні взяло участь 96 осіб

    Серед  респондентів,  які  надали  відповіді: 

  • батьки 1 класу -  1%;

  • батьки 2 класу – 9,4%;

  • батьки 3 класу – 14,6 %;

  • батьки 5 класу – 22,9%;

  • батьки 6 класу – 16,7%;

  • батьки 7 класу – 15,6%;

  • батьки 9 класу – 12,5%;

  • батьки 10 класу – 9,4%;

  • батьки 11 класу – 9,4%


Під час опитування з’ясувалося, що 86,5% отримують інформацію про критерії, правила і процедури оцінювання навчальних досягнень учнів, 12,5% - так, переважно отримую, 1% - не отримують.




    Одне з питань опитування (анкети) стосувалося справедливості оцінювання навчальних досягнень учнів. Аналіз результатів показав, що вчителі ліцею справедливо оцінюють навчальні досягнення учнів, система оцінювання є  зрозумілою та  прозорою. Про це свідчать відповіді батьків: справедливо -60,4%, у більшості випадків оцінюють справедливо 35,4%, у більшості випадків оцінюють не справедливо 3,1%, оцінюють не справедливо 1%.

      На питання «наскільки доступно вчителі пояснюють і аргументують виставлення оцінок», отримали такі результати: 57,3% - учителі ще до початку оцінювання завжди пояснюють, за що я можу отримати ту чи іншу оцінку, а після оцінювання завжди її обґрунтовують; 42,7% - учителі переважно пояснюють вимоги до оцінювання.




  Одне з питань, яке цікавило педагогічний колектив, було «Від кого (чого) залежать результати навчання вашої дитини?» отримали такі результати: 59,4% - виключно від праці та наполегливості дитини; 62,5% - від праці дитини та батьків, які мотивують її до навчання; 12,5% - від поблажливого ставлення вчителів; 14,6% - від об’єктивного/необ’єктивного оцінювання навчальних досягнень дитини.





Висновок: Отже, проведений аналіз результатів опитування дав змогу встановити, що ліцей забезпечує інформування батьків щодо критерій оцінювання та розуміння, як і за що оцінюють їх дітей.

  Інформація про Критерії оцінювання доноситься учителями до учнів та їх батьків. Ознайомлення батьків і учнів з правилами і процедурами оцінювання завжди відбувається на початку навчального року і впродовж навчального року.




АНАЛІЗ

анкетування учнів щодо об'єктивності та справедливості 

системи оцінювання в Мурафському ліцеї


    У грудні 2024 року  в Мурафському ліцеї було проведено анкетування учнів щодо об'єктивності та справедливості системи оцінювання.

   Метою опитування було дослідити, як  здобувачів освіти розуміють об’єктивність та справедливість системи оцінювання в ліцеї.

   Опитування проводилось з використанням Google-фopм. Анкета містила 8 запитань закритої форми.

В опитуванні, шляхом анонімного анкетування, взяли участь 72,8% (91 учень).

     Позитивним моментом є те, що 98,9 % учнів отримують інформацію про критерії та правила оцінювання навчальних досягнень і тільки 1,1% не отримує.



     Окрему увагу в анкеті було приділено  справедливості та об'єктивності оцінювання. Аналіз результатів показав, що 96,7% учнів вважають, що вчителі справедливо оцінюють їх досягнення; 3,3% в більшості випадків оцінюють не справедливо.



    На питання «Наскільки доступно вчителі пояснюють і аргументують виставлення оцінок?» 97,8% здобувачів освіти дають позитивну відповідь про доступне пояснення вчителів щодо виставленої оцінки; 2,2% - про те, що педагоги дуже рідко попередньо пояснюють вимоги до оцінювання. 

       Метою даного питання було дослідити, як учні ліцею здійснюють само- оцінювання результатів своєї роботи під час занять. Чи можуть об’єктивно оцінювати себе, маючи цілі, яких вони повинні досягти в процесі навчання та оцінювати власну компетентність. Отримали такі відповіді: 19,8% - так, постійно; 40,7% - здебільшого так; 34,1% - інколи; 5,5% - ніколи.

    Проаналізувавши результати даного питання, можна зробити висновок, що тільки 42,9% учнів ліцею розуміють, що мета оцінювання навчальних досягнень, це відстеження індивідуального прогресу у навчанні; 54,9% - це визначення рівня знань, умінь і навичок тільки для відтворення матеріалу підручника; 2,2% учнів відповіли, що їм не відомо, з якою метою оцінюють їх навчальні досягнення.



       Одне з питань, яке цікавило педагогічний колектив, було «Від кого (чого) залежать Ваші результати навчання?» отримали такі результати: 86,8% - виключно від праці та наполегливості дитини; 44% - від праці дитини та батьків, які мотивують її до навчання; 23,1% - від поблажливого ставлення вчителів; 23,1% -  від об'єктивного/необ'єктивного оцінювання моїх навчальних досягнень; 8,8% - від моїх однокласників, які допомагають мені на уроках та у виконанні домашнього завдання.


Висновок: Більшість учні нашого ліцею отримують інформацію про критерії та правила оцінювання навчальних досягнень, вважають оцінювання результатів навчання справедливим і об'єктивним, позитивно оцінили пояснення і аргументування виставлених оцінок педагогами закладу. Але, у ІІ семестрі 2024/2025 навчального року учителі ліцею при проведенні уроків повинні планувати час для самооцінювання/взаємооцінювання учнів і пояснювати учням, з якою метою проводиться оцінювання їх результатів.




Немає коментарів:

Дописати коментар