ЩО ТАКЕ АКАДЕМІЧНА ДОБРОЧЕСНІСТЬ
Міжнародний центр академічної доброчесності визначає академічну доброчесність як дотримання п’яти фундаментальних цінностей: чесності, довіри, справедливості, поваги, відповідальності та відваги до дій. Оскільки замало лише вірити у фундаментальні цінності. Їх потрібно відстоювати, навіть зіткнувшись із тиском з боку інших чи відмінними поглядами. А це вимагає цілеспрямованості, відданості та відваги.
Але ці ознаки прийнятні не лише для вищої академічної спільноти, а й для спільноти учасників освітнього процесу закладів загальної середньої освіти та освітніх управлінців.
Стаття 42 Закону України “Про освіту” визначає академічну доброчесність як сукупність етичних принципів та визначених законом правил, якими мають керуватися учасники освітнього процесу під час навчання, викладання та провадження наукової (творчої) діяльності з метою забезпечення довіри до результатів навчання та/або наукових (творчих) досягнень.
Порушенням академічної доброчесності вважається:
- академічний плагіат (оприлюднення чиїхось результатів дослідження як власних або тексту без вказання авторства);
- самоплагіат (опублікування власних раніше опублікованих наукових результатів як нових);
- фабрикація (вигадування даних чи фактів);
- фальсифікація (відома зміна чи модифікація вже наявних даних, що стосуються освітнього процесу чи наукових досліджень);
- списування;
- обман;
- хабарництво;
- необ’єктивне оцінювання;
- допомога учням під час оцінювання їх навчальних результатів чи створення перешкод під час оцінювання;
- вплив на працівника, щоб він здійснив необ’єктивне оцінювання (частина 4 статті 42 Закону України “Про освіту”).
ДОТРИМАННЯ АКАДЕМІЧНОЇ ДОБРОЧЕСНОСТІ У ЗАГАЛЬНІЙ СЕРЕДНІЙ ОСВІТІ
Прийнятий у 2020 році Закон України “Про повну загальну середню освіту” чітко визначає, що кожен учасник освітнього процесу зобов’язаний дотримуватися академічної доброчесності (частина 1 статті 43 вказаного Закону) й додає до списку можливих видів недоброчесності у школах наступні:
- надання допомоги учням під час проходження ними підсумкового оцінювання, ДПА, ЗНО, не передбаченої умовами та/або процедурами їх проходження;
- використання учнем під час контрольних заходів непередбачених допоміжних матеріалів та/або технічних засобів;
- проходження процедури оцінювання результатів навчання замість інших осіб;
- необ’єктивне оцінювання компетентностей педагогічних працівників під час атестації чи сертифікації (частина 4 статті 43 Закону).
ПОЛОЖЕННЯ ПРО АКАДЕМІЧНУ ДОБРОЧЕСНІСТЬ
Положення про академічну доброчесність
АНАЛІЗ
анкетування батьків щодо дотримання академічної доброчесності
У грудні 2024 року в Мурафському ліцеї було проведено анкетування батьків щодо дотримання академічної доброчесності в закладі.
Метою опитування було дослідити, рівень інформованості батьків щодо принципів академічної доброчесності в ліцеї.
Опитування проводилось у дистанційній формі із застосуванням Google-форм. Розповсюдження інформації про опитування та посилання на анкету серед батьків здійснювалося через класних керівників. Підготовка опитування та опрацювання результатів здійснювалися адміністрацією закладу.
В опитуванні взяли участі 99 батьків 1-11 класів, це 53,4% від загальної кількості. Найбільш активними були батьки 5-9класів.
Аналіз результатів проведеного анкетування представлено нижче.
Анкетування показало, що переважна більшість батьків (68,7%) знайома з поняттям «академічна доброчесність», 21,2% мають часткові відомості й 10 осіб (10,1%) відповіли, що не знайомі з цим поняттям.
76,8 % респондентів повідомили, що про процедури дотримання принципів академічної доброчесності їх інформують класні керівники та вчителі закладу, 14,1% - частково і 9,1% - ні.
Після опитування «Чи розумієте Ви наслідки порушення академічної доброчесності дітьми» 80,8 % опитуваних дали стверджувальну відповідь, 12,1% - важко відповісти і 7,1% - ні.
Під час анкетування батькам було запропоновано вказати які з наведених елементів є проявом порушення академічної доброчесності. Згідно з отриманими результатами 56,6% - це списування; 47% - обман; 40% - академічний плагіат; 36,4% - необ’єктивне оцінювання; 30,3% - хабарництво та фальсифікація; 24,2% - само плагіат і 19,2% - фабрикація.
В межах анкетування батькам було запропоновано визначити причини порушення академічної доброчесності у дітей. 61,6% вказали, що власні лінощі при опрацюванні матеріалу спонукають їх порушувати академічну доброчесність; 44,4% причиною порушень визначили невпевненість дітей; 31,3% надмірне навантаження; 17,2% завищені очікування від вчителів та батьків. І 1% батьків повідомили, що мають інші мотиви порушень.
На питання анкети «Оцініть рівень поширеності проявів недоброчесної поведінки при написанні навчальних робіт Вашою дитиною» маємо такий результат: 37,4% - низький рівень; 27,3% оцінили рівень проявів не доброчесної поведінки при написанні роботи на 3 бали; 14,1% на 2 бали; 17,2% на 4 бали і 4% - високий рівень.
Відповіді респондентів на питання «Чи дотримується Ваша дитина принципів академічної доброчесності під час виконання завдань в умовах дистанційного навчання?» розподілилися так: 48,5% дотримується, 50,5% - здебільшого так і 1% здебільшого ні.
Більшість батьків 77,8% згодні з тим, щоб їх дитина дотримувалася всіх принципів академічної доброчесності; для 20,2% респондентів було важко відповісти на це питання, 1% опитуваних не згоден з тим, щоб їх дитина дотримуватися принципів академічної доброчесності і 1% відповіли, що інше.
Відповіді респондентів на питання «Які кроки мають зробити педагогічні працівники для сприяння дотримання норм академічної доброчесності учнями?» розподілилися так:
здійснювати просвітницьку роботу щодо важливості дотримання норм академічної доброчесності- 48,5%;
вчити учнів при використанні інформаційних джерел робити необхідні посилання та вказувати автора – 35,4%;
розробляти завдання, які унеможливлюють списування – 23,2%;
оприлюднювати чіткі критерії оцінювання – 16,2%;
реалізовувати у практиці роботи формувальне оцінювання – 9,1%;
налагоджувати партнерські відносини між учителями і учнями – 44,4%;
важко відповісти – 1%;
інше 4%.
На питання «Ви задоволені в цілому організацією освітнього процесу в ліцеї», маємо такі відповіді: 61,6% - так задоволені; 36,4% - переважно задоволені; 2% -переважно не задоволені.
94,5% респондентів задоволені роботою закладу, 1,5% пропозицій немає, 1,5% запропонували надавати учням індивідуальні завдання на кожну тему, 1,5% менше задавати домашнього завдання.
Висновок. Більшість батьків вважають, що їх діти дотримуються принципів академічної доброчесності. Основними причинами порушень правил академічної доброчесності учнів в ліцеї є: лінь та невпевненість учнів.
Відповідно до результатів опитування для підвищення рівня академічної доброчесності рекомендовано:
детальніше інформувати здобувачів про особливості дотримання академічної доброчесності під час навчання;
під час уроків детально ознайомлювати учнів з правилами академічного письма;
інформувати здобувачів освіти щодо особливостей відповідальності та процедури звернення в разі виявлення факту порушення академічної доброчесності;
активізувати проведення просвітницької роботи з метою популяризації академічної доброчесності серед учасників освітнього процес.
КОРИСНІ РЕСУРСИ
Уроки доброчесності. Путівник для учня. Частина 1.
Уроки доброчесності. Путівник для учня. Частина 2.
Суспільна доброчесність. Як і коли навчати її в початковій школі. Рамковий посібник.
Немає коментарів:
Дописати коментар