З метою проведення профілактичної та роз’яснювальної роботи щодо запобігання насильства пропонуємо перегляд буклету, яке було підготовлено та адаптовано у межах проекту Ради Європи «Боротьба з насильством щодо дітей в Україні»:
Буклет «Дізнайся про свої права в цифровому середовищі»
з рекомендаціями Ради Європи щодо поваги, захисту та здійснення
прав дитини в цифровому середовищі для дітей та молоді.


.png)

План заходів
щодо запобігання та протидії булінгу (цькування) в закладі освіти на 2025/2026 н.р.
№ з/п | Назва заходу | Термін виконання | Відповідальні |
1. | Опрацювати нормативно-правові документи щодо профілактики негативних проявів в учнівському колективі | Серпень- вересень | Адміністрація ліцею, педагогічний колектив |
2. | Проводити профілактично- просвітницькі заходи з профілактики булінгу (цькування), жорстокої та протиправної поведінки, конфліктів в учнівському та педагогічному колективі | Протягом року | Класні керівники 1-11 класів, практичний психолог |
3. | Брати участь педагогічним працівникам у семінарах, нарадах щодо протидії булінгу | Постійно | Педагогічні працівники |
4. | Провести Всеукраїнський тиждень з протидії булінгу | Вересень | ЗДВР, практичний психолог, класні керівники, педагог- організатор |
5. | Проводити системну роботу практичного психолога з педагогами закладу освіти, батьками та учнями на тему: «Школа дружня до дитини», «Булінг. Кібербулінг. Як його розпізнати?» | Протягом року | Директор, практичний психолог, педагогічний колектив |
6. | Співпраця з фахівцями служби у справах дітей, соціальної служби для сім’ї, дітей та молоді щодо профілактики роботи з питань попередження булінгу (цькування) та насильству в сім’ях згідно окремих спільних планів | Постійно | ЗДВР, практичний психолог |
7. | Тематичні зустрічі здобувачів освіти із інспекторами з ювенальної превенції відділу поліції з метою проведення просвітницької роботи | Постійно | ЗДВР, практичний психолог |
8. | Ознайомити учнів, батьків з нормативними документами щодо | Вересень | Директор, ЗДВР, класні керівники 1-11 класів |
| організації освітнього процесу в закладі освіти |
|
|
9. | Розміщення та оновлення інформаційних матеріалів щодо профілактики булінгу на сайті закладу освіти та стендах | Вересень | ЗДВР, практичний психолог |
10. | Поновлення інформаційних куточків для учнів із переліком організацій, до яких можна звернутися у випадках | До 01.10 | Практичний психолог |
11. | Робота консультативного пункту «Скринька довіри» | Протягом року | ЗДВР, практичний психолог |
12. | Тренінгове заняття «Давайте жити дружно!» | Вересень | Практичний психолог, класні керівники 2-4 класів |
13. | Імітаційна гра «Єдиний організм: створення і розвиток колективу класу» | Вересень | Практичний психолог, класні керівники 5-х класів |
14. | Опрацювати правила і обов’язки здобувачів освіти, батьків, правила користування мережею Інтернет, щоб зменшити ризик булінгу | Вересень- жовтень | Класні керівники 1-11 класів |
15. | Тренінгове заняття «Конфлікт. Шляхи подолання конфліктів» | Жовтень | Практичний психолог, класні керівники 9-11 класів |
16. | Розміщення на сайті буклету «Дізнайся про свої права в цифровому середовищі» з рецензуванням Ради Європи щодо поваги, захисту та здійснення прав дитини в цифровому середовищі для дітей та молоді | Жовтень | Практичний психолог, педагог-організатор |
17. | Моніторингове вивчення проблемних питань: «Прояви булінгу у шкільному колективі» | Жовтень | Практичний психолог, класні керівники 5-8 класів |
18. | Заходи в рамках акції «16 днів проти насильства» | Листопад- грудень | Практичний психолог, класні керівники 1-11 класів, педагог- організатор |
19. | Рекомендації для класних керівників щодо профілактики булінгу в класних колективах | Листопад | ЗДВР, практичний психолог |
20. | Відеоурок для батьків «Захист дітей в Інтернеті» | Листопад | Практичний психолог, класні керівники |
21. | Тренінгове заняття «Толерантність, як умова спілкування» | Листопад | Практичний психолог, класні керівники 5-8 класів |
22. | Години спілкування на тему: «Читання з передбаченням» за казкою Ірен Роздобудько «Дикі образи дикобраза» | Листопад | Практичний психолог, класні керівники 1-2 класів |
23. | Заняття з елементами тренінгу «Запобігання насильства серед дітей. Правила безпечної поведінки» | Листопад | Практичний психолог, класні керівники 3-4 класів |
24. | Тренінг «Протидія виявам насильства в учнівському середовищі» | Грудень | Практичний психолог, класні керівники 6-7 класів |
25. | Година спілкування на тему: «Закон і ми» | Грудень | Практичний психолог, класні керівники 9-11 класів |
26. | Інтерактивне заняття для персоналу закладу освіти «Протидія булінгу» | Січень | Практичний психолог |
27. | Година спілкування на тему: «Культура спілкування в Інтернеті» | Лютий | Практичний психолог, класні керівники 5-8 класів |
28. | Година спілкування на тему: «Моя поведінка в конфлікті/ небезпечній ситуації» | Березень | Практичний психолог, класні керівники 7-8 класів |
29. | Вивчення мікроклімату у класі (Соціометрія Дж. Морено) | Квітень | Практичний психолог, класні керівники 9-х класів |
30. | Ранкові зустрічі з метою формування навичок дружніх стосунків здобувачів освіти | Упродовж року | Практичний психолог, класні керівники 1-4 класів |
31. | Індивідуальні консультації з батьками щодо профілактики булінгу | Протягом року | ЗДВР, практичний психолог, класні керівники 1-11 класів |
32. | Моніторинг безпечності та комфортності закладу освіти та освітнього середовища шляхом опитування, анкетування та вжиття відповідних заходів реагування на виявлення випадків булінгу (цькування) | Квітень | ЗДВР, практичний психолог, педагог- організатор |
План заходів
Булінг, жорстокість, домашнє насильство на 2024-2025 н. р.
№ з/п | Зміст заходу | Цільова аудиторія | Термін виконання | Відповідальний |
| Місячник «Зупинимо булінг разом!» Заняття для учнів «Протидія булінгу в дитячому середовищі» Заняття з елементами тренінгу «Попередження конфліктів у соціальних мережах» Квест «Подолаємо конфлікти дружною командою» Тренінг з елементами методики кола «Розвиток умінь безконфліктного спілкування. Роль педагога в процесі миробудування» Тренінгове заняття «Інструменти для аналізу конфліктів. Вироблення навичок безконфліктного спілкування»
|
5-7 класи
8-11класи
1-4 класи
Класні керівники Батьки |
| Заступник директора з ВР класні керівники 1-11 класів |
| Вивчення законодавчих документів, практик протидії цькуванню | Педагогічний колектив | Упродовж року | Заступник директора з ВР |
| Проведення ранкових зустрічей з метою формування навичок дружніх стосунків | 1-4 класи | Упродовж року | Класні керівники |
| Створення морально безпечного освітнього простору, формування позитивного мікроклімату та толерантної міжособистісної взаємодії в ході годин спілкування, тренінгових занять, уроків | 1-11 класи | Упродовж року | Заступник директора з ВР класні керівники 1-11 класів, вчителі-предметники |
| Відпрацювання теми особистої гідності на прикладах літературних та історичних героїв | 1-11класи | Упродовж року | Учителі літератури, історії |
| Щоденно перевіряти кореспонденцію. У разі знаходження звернень скликати комісію з розслідування випадків булінгу | Адміністрація, педагоги | Не пізніше наступного робочого дня | Заступник директора з ВР |
| Профілактична робота з батьками, спрямована на навчання батьків позитивних методів виховання | Батьки | Постійно | Заступник директора з ВР |
| Профілактична робота з учнями з питань попередження знущання над однолітками | 1-11 класи | Постійно | Класні керівники |
| Обговорення питання протидії булінгу на загальношкільній батьківській конференції | Батьки, класні керівники | Травень | Заступник директора з ВР |
ПЛАН заходів протидії булінгу ДЛЯ УЧНІВ
ПЛАН інформування працівників по жорстокому поводженню
Наказ МОН 1646 (додатки)
ПОЛОЖЕННЯ Про освітнє середовище, вільне від будь-яких форм насильства, дискримінації та випадків булінгу
ПОСТАНОВА КМУ від 04 червня 2025 р. No 658 Київ Про затвердження Типової програми унеможливлення насильства та жорстокого поводження з дітьми
Як говорити з дитиною на тему булінгу!
Якщо ваша дитина жертва…
Якщо вашу дитину цькують у школі, це може бути дуже болючим досвідом як для неї, так і для вашої родини. Ось кілька речей, які ви можете зробити, щоб підтримати свою дитину, якщо її булять:
Ніколи не пропонуйте дитині “не звертати уваги”, ігнорувати знущання.
Не звинувачуйте свою дитину в тому, що її цькують. Не припускайте, що ваша дитина зробила щось, щоб спровокувати булінг.
Дозвольте дитині розповісти про свій досвід булінгу.
Співпереживайте своїй дитині. Скажіть йому або їй, що булінг – це неправильно, що ситуація, яка склалася – не його вина, і що ви раді, що він чи вона мала сміливість сказати вам про те, що відбувається.
Навіть якщо ви не вважаєте, що ваша дитина поводилася в ситуації булінгу правильно, не критикуйте його чи її. Дітям часто буває дуже важко визначити, як найкраще реагувати.
Не заохочуйте фізичну помсту.
Слідкуйте за своїми емоціями. Захисні інстинкти батьків збуджують сильні емоції. Хоча це важко, відступіть і обачно рушайте до наступних кроків.
Негайно зверніться до вчителя, шкільного психолога чи директора у вашій школі та поділіться своїми занепокоєннями щодо знущань, які зазнала ваша дитина.
Тісно співпрацюйте з педагогами та практичним психологом, щоб допомогти вирішити проблему.
Заохочуйте дитину розвивати інтереси та захоплення, які допоможуть створити стійкість у складних ситуаціях, таких, як булінг.
Заохочуйте дитину налагодити контакт з доброзичливими учнями в її класі, або допоможіть дитині познайомитися з новими друзями поза школою.
Навчіть стратегії безпеки дитини, наприклад, як шукати допомоги у дорослої людини.
Переконайтесь, що у вашої дитини безпечне та любляче домашнє середовище.
Якщо вам або вашій дитині потрібна додаткова допомога, зверніться за нею до шкільного психолога або психолога за межами школи.
Якщо ваша дитина кривдник…
Якщо ваша дитина знущається над іншими дітьми в школі, це потрібно припинити. Ось деякі речі, які ви можете зробити вдома, щоб вирішити проблему з дитиною:
Дайте зрозуміти дитині, що ви серйозно ставитеся до знущань і що це ненормально.
Складіть правила для своєї дитини щодо її поведінки. Хваліть дитину за дотримання правил і використовуйте нефізичні та логічні наслідки, коли правила порушені.
Проводьте більше часу з дитиною і пильно слідкуйте за його або її діяльністю. Дізнайтеся, хто друзі вашої дитини, як і де вони проводять вільний час.
Розширюйте таланти своєї дитини, заохочуючи його чи її до участі у позитивних заходах (таких як гуртки за інтересами дитини, уроки музики чи спортивні змагання).
Поділіться своїми проблемами з учителем, шкільним психологом або директором школи, у якій навчається ваша дитина. Працюйте разом, щоб надіслати дитині чітке повідомлення про те, що його чи її знущання повинні припинитися.
Якщо вам та вашій дитині потрібно більше допомоги, поговоріть із шкільним психологом або психологом за межами школи. Не бійтеся звертатися по допомогу!
Якщо ваша дитина свідок…
Багато дітей є свідками випадків булінгу у школі. Важливим є те, що активна позиція людина, яка бачить знущання, може зупинити булінг. Разом з тим діти, занепокоєні власною безпекою, часто залишаються осторонь. Правильними діями в такому випадку є підтримка жертви, засудження кривдника, звернення до дорослого. Якщо ваша дитина розповідає вам про булінг, який вона спостерігає в школі, ви можете зробити наступне:
Закликайте свою дитину до усного втручання, якщо це безпечно, говорячи наприклад: «Охолонь! Це нічого не вирішить. “
Вчіть дитину не сміятися і не спостерігати тихенько за знущаннями. Це лише заохочує кривдника, який хоче бути в центрі уваги. Не надавати йому цю увагу – правильне рішення.
Заохочуйте дитину надавати підтримку постраждалому – особисто чи в публічній ситуації, наголошуючи, що ситуація знущання не нормальна і не правильна.
Закликайте дитину розповісти про булінг дорослому, якому вона довіряє. Розмова з дорослим не є виказуванням чи доносом – це акт мужності та безпеки. Запропонуйте піти до дорослого з другом, якщо так буде простіше.
Допоможіть дитині підтримувати інших, які схильні до насильства. Навчіть дитину включати цих дітей у спільну діяльність.
Підтримуйте і хваліть вашу дитину, якщо вона намагалася діяти, щоб припинити булінг, навіть якщо ці зусилля не мали успіху.
Попрацюйте зі своєю дитиною, щоб тренувати конкретні способи, яким він чи вона може допомогти припинити знущання. Наприклад, рольова гра з нею про те, що вона може сказати чи зробити, щоб допомогти тому, хто зазнає знущання.
ЯК САМОСТІЙНО ВПОРАТИСЯ З СИТУАЦІЄЮ?
1. Ігноруйте кривдника
2. Стримуйте гнів і злість
3. Говоріть спокійно і впевнено, покажіть силу духу
4. Не вступайте в бійку
5. Не соромтеся говорити про це з людьми, яким ви довіряєте
6. Звернися до батьків, класного керівника, психолога
ПАМ'ЯТАЙ!
Друзі дуже важливі у твоєму житті
Друзі повинні захищати і підтримувати один одного, та якщо хтось хоче зробити
щось небезпечне, обов'язок друзів - зупинити його.
Якщо ти побачив, що когось кривдять - не будь байдужим, допоможи або поклич на допомогу дорослих.
Не підтримуй тих, хто знущається!

Немає коментарів:
Дописати коментар